Jaarverslag 2021

Jaarverslag 2021

Financiële resultaten 2021
De beleggingen van het Fonds hebben een zeer hoog positief resultaat opgeleverd in 2021. Het totale resultaat kwam uit op € 75.562.361. Het positieve resultaat bestaat hoofdzakelijk uit koersresultaten. We gaan er van uit dat het grootste gedeelte van de baten eenmalig zijn. De overige reserve bedraagt € 77.094.324. De reserve is vrij besteedbaar en bedoeld om schommelingen op de beurzen op te vangen en kan worden gebruikt voor extra ondersteuning van maatschappelijke initiatieven. In de vergadering van december heeft het bestuur besloten om de berekening van het stamvermogen (kapitaal) te baseren op de waarde van het kapitaal per 1 januari 2008, verhoogd met de jaarlijkse inflatie. Door deze wijziging op de balans is de overige reserve van dit jaar niet een op een vergelijkbaar met de overige reserve van het jaar daarvoor. Per 31 december 2021 bedraagt de solvabiliteit ratio 98,0% (2020: 97,5%) en de liquiditeit ratio bedraagt 3,4 (2020: 1,2). Dit is inclusief liquiditeiten verantwoord onder beleggingen. De kasstromen worden in de jaarrekening toegelicht. De stichting heeft geen aanvullende financieringsbehoefte.

De kosten van de organisatie waren in 2021 € 13.738 minder dan begroot. Het bestuur heeft in haar vergadering van 14 december 2021 de begroting van 2022 vastgesteld. De begrote baten zijn 3% van het totale belegde vermogen. De bedrijfskosten zijn begroot op € 937.000. Het budget voor de projecten is in 2022 verhoogd naar € 6.900.000. Voor de fondsen op naam is een budget van € 40.000 begroot. Daarnaast is een budget van € 516.500 opgenomen voor het programma Schoolkostenbeleid VO, de heemtuin en eigen personeel dat wordt ingezet in het kader van de doelstelling.